ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn
ik heb nl twee spaanse waterhonden en die mag je dus beslist helemaal NIET kammen of borstelen dan verpest je de vacht
deze honden hebben een vacht die van nature dreads vormt naarmate de vacht langer wordt het enige wat je mag doen is wanneer zich per ongeluk een klit vormt deze scheuren.
de vacht mag gewoon doorgroeien en 1 a 2 x per jaar wordt de hond geschoren (dit doe ik overigens zelf)
groetjes silvia
Hetzelfde gaat ook op voor de Commodor en de Puli en nog enkele rassen! Sommige van die honden zien er zelfs uit als complete lappenpoppen, maar,het hoort wel zo! Bij de Commodor en de Puli weet ik dat het haar als rastavlechtjes gaat groeien en ook al zou je ze willen kammen, je KUNT ze nog niet eens kammen! Het enige wa tje idd. kunt doen is scheuren en het vuil er tussenuit plukken.
Het enige grote verschil met de Spaanse Waterhond en de Puli danwel Commodor is dat de Spaanse Waterhond mag en kan zwemmen ... De Puli en de Commodor zijn de enige hondenrassen ter wereld die NIET kunnen zwemmen ... En al zouden ze het kunnen, ze MOGEN het nog niet eens, aangezien de vacht zich helemaal volzuigt met water, ze dan zwaarder worden dan het water en dan verdrinken!
Ikzelf heb Shih Tzu´s die ik ´s winters wat meer langhariger laat en ´s zomers worden ze gabbertje
Ik heb gemerkt dat ze dat zelf veeeeeeeel prettiger vinden dan een borstel of kam, en als ik ze al borstel, dan pak ik een kam met ijzeren pinnen met daar tussen wat kleinere smallere pinnen. Alle pinnen zitten min of meer los (eigenlijk meer met speling) in hun behuizing waardoor de pinnen ook meerollen en de klitten en het vuil als het ware worden "afgesneden" zonder dat deze pinnen scherpe punten of randen bevatten!
Met een Shih Tzu ben je gemiddeld 20 minuten per dag bezig met kammen, bovendien duurt het sowieso al 3 jaar voordat het haar op volle lengte (tot aan de grond) is en pas dan ook heeft een Shih Tzu zijn werkelijke kleur! Shih Tzu´s zijn wat dat betreft net toverballen LOL! Het eerste jaar kan er nog vanalles gebeuren met de kleur van hun vacht, ghehe! In de ruitijd (zo rond maart/april begint deze) ben je al snel 30 tot 40 minuten bezig om de vacht van een Shih Tzu geheel uit te kamnen! Het wordt in deze periode AANGERADEN om ELKE DAG de vacht in zijn GEHEEL uit te kammen omdat een Shih Tzu normaliter geen haren verliest zoals een kortharige hond of een Golden Retriever dat doet, maar een Shih Tzu verliest alleen zijn ondervacht ... En die blijft dus JUIST in de dekvacht hangen! Vandaar ook dat de schaar er bij mijn hondjes al in maart erin gaat 
Verder was ik mijn hondjes in de zomer 1 keer in de 2, 3 en soms 4 weken, maar eigenlijk zou dat elke week moeten gebeuren en in de winter mogen ze maar 1 keer per maand in bad en meestal was ik ze met Beau Beau shampoo want hij ruikt zo lekker en hij wast zo fijn 
Groetjes,
Marielle