vacht verzorging

Lid Inhoud
6.maart 2008 08:36

Vachtverzorging
De vacht vertelt ons veel over de gesteldheid van een hond. Om de vacht in een optimale conditie te houden of te brengen is het gebruik van specifieke kammen, borstels en speciale hondenshampoos essentieel. Zo zijn er speciale borstels en kammen die de bloedsomloop van uw hond stimuleren. Tijdens het veranderen van de jaargetijden is het normaal dat honden wisselen van vacht. Het verharen van uw hond kan daarbij een probleem opleveren. Hiervoor zijn de zogenaamde slikker - borstels verkrijgbaar. Voor het verwijderen van klitten bij uw hond zijn speciale klitten - borstels verkrijgbaar. Let op : zijn de klitten te hardnekkig om ze eruit te kammen, dan kunt u ze voorzichtig wegknippen.

Ondanks deze verzorging kunnen er toch nog vachtproblemen ontstaan. Kale plekken veroorzaakt door krabben of bijten kunnen wijzen op allergieën of overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen. Ook vlooien kunnen de oorzaak zijn van nervositeit en stress bij uw huisdier. Het gevolg hiervan kan zijn dat kale plekken en/of huidschilfers ontstaan.

6.maart 2008 01:36 | Gewijzigd 6.maart 2008 08:37

zie ook hoka mix.
Mvg Selma

6.maart 2008 03:39

ja selma, fijn artikel de vacht v/d hond!! ik borstel bobo elke dag, want weet ook dat dit goed is voor de bloedcirculatie!! en dan kan ik haar om de overige klitjes weg te werken. En als shampoo gebruik ik zachte produkten, gekocht bij haar trimster!! en gebruik nadien een conditionner! deze maakt haar heerlijk zacht en kan het haar goed ontwarren zo!!

6.maart 2008 10:40

Gizmo heeft ENORM veel last van klitten.Ze zijn er niet uit te knippen,uit te kammen of te wassen.Het is echt erg bij hem! alleen de kapster krigt ze eruit

Sofie Xx..

6.maart 2008 13:13

hier worden mijn 2 doggen ook regelmatig gekamt.
die verliezen wel het ganse jaar door haar. dus af en toe es flink kammen in nodig en heel leuk voor hen.
als ik bv eerst joe doe dan staat gitane er ongeduldig bij en steekt overal zijn kop door .
by the way , ik kam hen met het fijnste ijzerzaagje !!! heel efficient voor honden met heel korte haren

7.maart 2008 03:54

ja, bij bobo moet ik ook opletten, ze heeft heel gauw klitten, en dan heeft ze bij overmaat nog zovééél haar!! dus, is dat elke dag toch een grote drie kwartier borstelen en kammen!! de ene dag doe ik een kwartiertje, de andere dag grondiger!! want éénmaal klitten, krijg je die zo enorm moeilijk eruit, en ze heeft dan ook pijn want ze bijt me! maar een shih-tzu kun je nu éénmaal niet kort knippen of scheren! is ook helemaal geen zicht vind ik!! dus elke dag de borstel, en dan de kam.

13.maart 2008 05:05

De haren kammen en borstelen by de langharige honden is echt een must....toch ontstaan er klitten wie er dan byna niet meer uut te krygen zyn. ( hoe goed je ook kamt )Dit gaat broeien en irriteren ,dus laat ik myn timootje toch 4 keer in ut jaar Kortwieken scheren en echt tis veel prettiger dan weer voor de hond ...ach weet langer haar is mooier voor ons merkjes als boomertjes ...ut groeit ook wel weer zo aan

groetjes maryke

15.maart 2008 19:04

ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn
ik heb nl twee spaanse waterhonden en die mag je dus beslist helemaal NIET kammen of borstelen dan verpest je de vacht
deze honden hebben een vacht die van nature dreads vormt naarmate de vacht langer wordt het enige wat je mag doen is wanneer zich per ongeluk een klit vormt deze scheuren.
de vacht mag gewoon doorgroeien en 1 a 2 x per jaar wordt de hond geschoren (dit doe ik overigens zelf)
groetjes silvia

16.maart 2008 17:44

zo...dat is fijn..niet borstelen. ( gaat dat niet irriteren of broeien op de lange duur?) Zal trouwens wél ff wennen zijn als ze zijn geschoren!

groetjes Ans

3.april 2008 08:48

nou dan zal het wel een vlit boel worden bij een hond als je niet borstelen!
en kans op vlooien meer dan 80% vrijen loop. en dan praten we maar niet over de rest . ik denk dat somigen mensne geen idee hebben hoe het bij het dier moet voelen als ze niet 100 % verzorging hebben.
ik vindt dit enkel triest

Mvg Selma

3.april 2008 12:35

Wat stralen zegt klopt helemaal eigenlijk. Het lijkt misschien wreed en raar maar toch is het zo, je mag de vacht niet borstelen. Scheuren is een optie als zich toch een klit heeft gevormd. Verder worden deze honden vaak 2 keer per jaar geschoren.

Onze honden worden wel geborsteld, de aussie het meest van allemaal, zij is af en toe net een schaapje;de plukken vacht kun je er zo uittrekken.

mvg,
Miranda

3.april 2008 14:34

ik ben het eens met Annoela ze heeft echt wel gelijk hoor.
maar somigen mensnen denken ach het komt wel.
dus dan is het ander on eens
Mvg Selma

12.april 2008 22:33

dat is waar, het is echt afhankelijk van het ras. Voor een yorkshire koop je best een klittenkam, dat is zo een kam met maar 6 dikke platte tanden waar je je duim op legt, vraag het eens in een speciaalzaak, je zal zien dat dit helpt en daarna kammen met een gewone kam. Je zal merken dat je resultaten krijgt. Succes! groetjes karin

24.mei 2008 20:47

Ik heb twee langharige chihuahua´s en die bostel ik elke dag!
Anders krijgen ze klitjes in hun vacht.

22.juli 2008 18:48

Hi,

Perro gaat zaterdag naar de trimster hij is 5 maanden geleden geschoren en wij willen het weer lang laten groeien. Maar nu ziet hij der uit als een xxl watje of een rondlopend schaapje iedergeval heel veel haar en dat verliest hij nu ook. Alleen is de prijs erg pittug 30 euro per uur en ze zegt omdat perro veel haar heeft wel 3 uur bezig kan zijn dat is dus 90 euro maar dan gaat hij wel in bad enzo we mogen der bij zijn dus ik zal fotos maken als de trimster dat niet erg vind tenminste Terrie gaat een week later en gelukkig is ze met Terrie een uur minder bezig maar toch zijn we 150 euro kwijt voor 2 honden.

Groetjes Natasja

26.juli 2008 10:30

Nog ander half uur en dan is perro aan de beurt bij de trimster...

26.juli 2008 15:48

ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn
ik heb nl twee spaanse waterhonden en die mag je dus beslist helemaal NIET kammen of borstelen dan verpest je de vacht
deze honden hebben een vacht die van nature dreads vormt naarmate de vacht langer wordt het enige wat je mag doen is wanneer zich per ongeluk een klit vormt deze scheuren.
de vacht mag gewoon doorgroeien en 1 a 2 x per jaar wordt de hond geschoren (dit doe ik overigens zelf)
groetjes silvia

Hetzelfde gaat ook op voor de Commodor en de Puli en nog enkele rassen! Sommige van die honden zien er zelfs uit als complete lappenpoppen, maar,het hoort wel zo! Bij de Commodor en de Puli weet ik dat het haar als rastavlechtjes gaat groeien en ook al zou je ze willen kammen, je KUNT ze nog niet eens kammen! Het enige wa tje idd. kunt doen is scheuren en het vuil er tussenuit plukken.

Het enige grote verschil met de Spaanse Waterhond en de Puli danwel Commodor is dat de Spaanse Waterhond mag en kan zwemmen ... De Puli en de Commodor zijn de enige hondenrassen ter wereld die NIET kunnen zwemmen ... En al zouden ze het kunnen, ze MOGEN het nog niet eens, aangezien de vacht zich helemaal volzuigt met water, ze dan zwaarder worden dan het water en dan verdrinken!

Ikzelf heb Shih Tzu´s die ik ´s winters wat meer langhariger laat en ´s zomers worden ze gabbertje Ik heb gemerkt dat ze dat zelf veeeeeeeel prettiger vinden dan een borstel of kam, en als ik ze al borstel, dan pak ik een kam met ijzeren pinnen met daar tussen wat kleinere smallere pinnen. Alle pinnen zitten min of meer los (eigenlijk meer met speling) in hun behuizing waardoor de pinnen ook meerollen en de klitten en het vuil als het ware worden "afgesneden" zonder dat deze pinnen scherpe punten of randen bevatten!
Met een Shih Tzu ben je gemiddeld 20 minuten per dag bezig met kammen, bovendien duurt het sowieso al 3 jaar voordat het haar op volle lengte (tot aan de grond) is en pas dan ook heeft een Shih Tzu zijn werkelijke kleur! Shih Tzu´s zijn wat dat betreft net toverballen LOL! Het eerste jaar kan er nog vanalles gebeuren met de kleur van hun vacht, ghehe! In de ruitijd (zo rond maart/april begint deze) ben je al snel 30 tot 40 minuten bezig om de vacht van een Shih Tzu geheel uit te kamnen! Het wordt in deze periode AANGERADEN om ELKE DAG de vacht in zijn GEHEEL uit te kammen omdat een Shih Tzu normaliter geen haren verliest zoals een kortharige hond of een Golden Retriever dat doet, maar een Shih Tzu verliest alleen zijn ondervacht ... En die blijft dus JUIST in de dekvacht hangen! Vandaar ook dat de schaar er bij mijn hondjes al in maart erin gaat

Verder was ik mijn hondjes in de zomer 1 keer in de 2, 3 en soms 4 weken, maar eigenlijk zou dat elke week moeten gebeuren en in de winter mogen ze maar 1 keer per maand in bad en meestal was ik ze met Beau Beau shampoo want hij ruikt zo lekker en hij wast zo fijn

Groetjes,

Marielle

26.juli 2008 21:54

Perro is vandaag naar de trimster geweest hij is echt op geknapt!
( na 3 uur onderhanden geweest te zijn mag dat ook wel )
Wat een wereld van verschil en wij dachten dat wij veel haren weg kregen van Terrie en Perro maar vergeleken met hoe mooi zij je hond kan maken is ons kammetje maar niks bij ze geeft ook veel tips over hoe je het beste je hond kan kammen om het zelf goed bij te houden en ze zegt ook dat elk hond weer een andere vacht en huid type heeft dus ze kijkt ook goed naar je hond en wat je precies wilt (niet dat je na 3 uur terug komt met een kale hond) Volgende week is Terrie aan de beurt

28.juli 2008 17:53

zo...dat is fijn..niet borstelen. ( gaat dat niet irriteren of broeien op de lange duur?) Zal trouwens wél ff wennen zijn als ze zijn geschoren!

groetjes Ans

nee doordat de vacht dreads vormt die je natuurlijk wel tot op de huid moetn scheuren als er klitten in komen blijft de huid ademen dus het gaat niet broeien
het is zeker wennen als ze zijn geschoren want dan heb je een heel andere hond hahahahahaha

28.juli 2008 17:57

nou dan zal het wel een vlit boel worden bij een hond als je niet borstelen!
en kans op vlooien meer dan 80% vrijen loop. en dan praten we maar niet over de rest . ik denk dat somigen mensne geen idee hebben hoe het bij het dier moet voelen als ze niet 100 % verzorging hebben.
ik vindt dit enkel triest

Mvg Selma

dit slaat totaal nergens op het wordt helemaal geen vilt boel want natuurlijk kijk je de hond wel na en klitten heeft mijn hond niet hoor allebei niet want klitten moet je scheuren daardoor vormen de dreadlocks ik merk al dat je totaal geen verstand hebt van dit soort honden de spaanse waterhond verdiep je maar eens in het ras zul je merken dat deze honden totaal geen vlooien of teken of wat dan ook aan enge dingen hebben en dat de vacht er super uit ziet.
verdiep je eerst maar eens in het ras voor je commentaar levert.

28.juli 2008 18:16

iedere hond kan toch vlooien of teken krijgen whats the big deal

-->