Kan elke hond een buitenhond zijn?

Lid Inhoud
8.juli 2008 13:18

Hallo,

Ik zou in de toekomst terug een 2e hond bij willen. Of deze toekomst dichtbij is of wat verder af weet ik nog niet. Ik wil in ieder geval niet overhaast te werk gaan.
Mijn volgende hond zou een buitenhond worden. Maar vermits ik tot nu toe alleen maar binnenhonden heb gehad heb ik hier héél véél vragen bij.
Ons nieuwe huis is redelijk klein, maar heeft wel een redelijk grote tuin. Vandaar dat de volgende hond dus buiten zal slapen en buiten zal vertoeven wanneer ik niet thuis ben. Eens ik thuis ben, zal hij/zij wel mee binnen mogen.
Maar vermits ik géén ervaring heb stel ik mij de nodige vragen. Kan elke hond een buitenhond worden als ze dit van pup af wordt aangeleerd? OK dat de buitenkennel goed geïsolleerd moet zijn is logisch natuurlijk.
Maar kan ik vb. gaan voor een dobbermann (die redelijk gevoelig is voor de kou) of voor een schotse collie (die redelijk gevoelig is voor de warmte) of moet ik naar aangepaste rassen gaan zoals de Husky, of da Akita?
Als ik dan bij wijze van spreken voor elk ras kan gaan, ben ik er nog niet uit Wat is nu mijn ideale ras?
Ik zou graag voor een terug iets grotere hond gaan. Rond de 50 à 60 schofthoogte?
Maar wij zijn niet direct de meest sportieve mensen , dus denk ik da ik daar beter ook rekening mee kan houden hé. Alhoewel dat ook niet echt in de rasbeschrijving van Groenendaeler en Sheltie staat, zijn (was) mijn honden echt wel zéér rustig (toeval of opvoeding?).
Het liefst zou ik een sociale hond hebben (waar je overal mee kan komen). Sociaal naar zowel vreemde honden als mensen. Is dit voor een groot stuk ook opvoeding, of is dit toch meer een raseigen kenmerk. Natuurlijk pas je je gedrag altijd ook aan aan het karakter van de hond hé Maar wat wel zéér belangrijk is, ons Yentl (Sheltie van 10 jaar) moet zeker haar plaatsje in de roedel kunnen behouden. Ook als er een nieuwe pup bij komt.

Wie heeft er een aantal rassen waar ik eens naar moet gaan googlen die eventueel in aanmerking kunnen komen.
Héél belangrijk dus; moet buiten kunnen leven (mits aangepast kot hé), liefst rustig van aard met niet té veel nood aan beweging. Liefst sociaal dus, maar daar kan ik mij eventueel wel aan aanpassen.

Bedankt voor de hulp.

Ilse

8.juli 2008 17:53

misschien een hond van bart smit die kan geheel buiten leven , ik zou zelf nooit een dier dit aan doen dan maar geen hond exstra maar zelfs hier ben jij de geen die keuse maakt ja of te neen

8.juli 2008 21:40

Er zijn héél wat honden die buiten leven. Hebben die daarom een slecht leven? Volgens mij niet.
Trouwens, het is dan ook niet zo dat mijn hond alleen maar buiten zou leven hé. Denk toch dat ik geschreven heb de hond enkel buiten zou zijn als wij slapen of niet thuis zijn?
Maar is er hier ook iemand met ervaring?

8.juli 2008 23:05

ja juist eva elke hond moet lekker wilt kunnen zijn ravotten zelf een chihuahua .

8.juli 2008 23:13

een hond kan zowel binnen als buiten leven, daar heeft iedereen een mening over en het is de bedoeling dat we elkaars mening daarin respecteren. Je kan van pup af aan een hond buiten leren, dat is geen enkel probleem.
Ik heb hier zelf een mooi voorbeeld van met mijn honden. Spike en Faedo zijn binnenhonden van pup af aan, ze hebben zelfs geen kennel buiten. Spike is een jachthond en heeft heel veel beweging nodig, ik train ermee en ga veel wandelen. Als ik binnen ben wil hij gewoon weg niet naar buiten. Faedo daarentegen is een duitse herder en heeft ook veel beweging nodig, hij wil constant buiten. Als ik binnen ben en de deur is dicht, jangt hij om buiten te gaan. Hij komt alleen binnen als ik hem roep voor zijn eten. Hij amuseert zich buiten. Dus zou ik zeker opletten met het zeggen van een hond dit aan te doen! Een hond die graag buiten is moet je ook niet gaan binnenhouden.
Ik ken heel veel mensen die een kennel buitenstaan hebben en waarvan de hond binnen mag als de baasjes er zijn. Ik zou het zelf niet direct doen omdat ik genoeg ruimte heb binnen maar ik heb er alle respect voor bij degene die het wel doen. Ik vind er zeker niets mis mee. Dus Ilse, wat ik je wil zeggen is dat het zeker te doen is om een buitenhond te nemen als je er van pup af aan mee begint.
groetjes karin

9.juli 2008 00:38 | Gewijzigd 8.juli 2008 20:42

Mijn visie hierop is heel simpel:
Ikzelf ben niet zo´n buitenhond-type, aangezien ik graag wat om me heen heb en het zo zielig vind als een hond zomaar aleen buiten zit te zitten of ligt te liggen. In een roedel slapen wolven ook bij elkaar, of kunnen ze in ieder geval kiezen om bij elkaar te slapen. Jij als baasje bent de baas over je hond, dus, de alpha (leider)
Technisch gezien is in principe elke hond te leren om buiten te leven en te slapen, al zou ik er geen hokhond van maken of hem weinig ruimte geven. Sommige rassen zijn nu eenmaal wat meer gehard dan andere rassen en kun je bouviers en herders eerder als buitenhond gebruiken dan een teckel, chihuahua, yorkje of shih tzu.
Want ... Hoewe shih tzu´s een hele dikke overvloedige vacht heeft die temperaturen van -20 graden kan weerstaan, maar ook temperaturen van 40 graden, is hun karakter er niet op gebouwd om maar zielig buiten ergens in een hokje te gaan liggen (daar zjin ze te sociaal en te eigenzinnig voor!), maar het wil niet zeggen dat ze niet graag buiten zijn! Vooral als het een beetje lekker weer is dan liggen die van mij altijd buiten, en vaak doen ze dat nog zelf ook, want ze kunnen dan binnen en buiten zijn wanneer ze willen (de deur staat dan gewoon open), maar ze vinden het zalig dat wanneer de zon schijnt om dan lekker te gaan zonnen Maar regen vinden ze absoluut weer niet zo leuk ... Dus jaah heh?
Ikzelf zou er niet voor kiezen, maar als je dan toch een buitenhond wilt, wen hem dan vanaf pup af aan en neem een hond die er geen moeite mee heeft.

... En wat betreft het uitlaten en gaan wandelen? Ik ben het volledig eens met Eva en Selma ... Het maakt namelijk helemaal niet uit wat voor een hond je hebt, een hond is een hond en bijna elke hond houdt wel op z´n tijd van eens lekker te rennen en de dollen ... En het is toch geweldig als je naar een park gaat en je komt nog meerdere baasjes en hondjes tegen? En laat ze maar een keertje viesworden hoor! Onze hondjes mogen best weleens een keertje lol hebben!

Groetjes,

Marielle

9.juli 2008 02:43

Hey. Tuurlijkis een hond een hond en die houden nu eenmaal van lekkere wandelingen. Dat geef ik mijn honden ook, dat is absoluut het probleem niet. Heb ik misschien niet duidelijk genoeg verwoord.
Wat ik wil zeggen is dat er honden zijn die héél véél beweging nodig hebben (een wandeling is voor sommige niet genoeg, die moeten kunnen lopen, liefst nog naast de fiets) en dan zijn er weer andere honden die met een "kleine" wandeling en wat ravotten in de tuin al tevreden zijn.
Ons Yentl is, wat weer helemaal niet rastypisch is voor een Sheltie, zo´n hond. Die houdt van haar wandeling (liefst niet te ver, want dan heeft ze last van haar pootje ), maar tijdens die wandeling wil ze dan ook liefst op haar gemakje rondsnuffelen.
Het is misschien voor sommige klein verschil maar dat ik dus graag zou weten.

9.juli 2008 02:56

inderdaad heeft iedereen zijn wandelingetjes nodig, dat is hoe je het hen gaat aanleren. Als je van pup af hele dagen gaat wandelen en laten rondlopen eisen ze dat een stukje voor de rest van hun dagen. Sommige mensen hebben daar de tijd niet voor omwille van hun werk en gaan bijvoorbeeld smorgens en s´avonds wandelen en als je dat doet van in het begin is elke hond er best tevreden mee. Alles hangt ervan af wat je doet in de puppytijd. Een hond kan heel koppig zijn als het patroon later veranderd wordt.
Misschien heb je hier wat aan ilse,
groetjes karin

9.juli 2008 03:40

wij hebben dokus als we moeten werken ook gewoon buiten maar dan wel los in de tuin.
dan kan ie lekker rondhupsen en ook omdat de kennel teveel in de zon staat .maar s`nachts slaapt ie wel binnen en als we thuis zijn ook.
onze vorige rottweiler was van de vorige eigenaar gewent om altijd buiten te zijn dus die sliep ook buiten.
maar mocht voor de rest ook altijd binnen.
ikzelf vond het in de winter wel zielig als ik hem buiten moest doen dus dan ging ik hem lekker onder een dekentje stoppen haha
baasje verklaarde mij natuurlijk voor gek omdat boris s`morgens altijd z`n kleedje uit het hok had gehaald en dan lekker in de sneeuw lag te meuren.
dus ja geloof niet dat ie het koud had.
toen boris wat ouder was ging ie alleen overdag naar buiten maar dan niet als het vroor want dat leek me niet zo goed voor z`n botjes omdat ie wat moeilijker ging lopen.
ik vind dat je een hond best buiten kan doen maar begin daar wel vroeg genoeg mee.
en zorg dan dat ie ook genoeg ruimte heeft of zelfs los mag en dat ie ook droog kan zitten.
en het lijkt me vanzelf sprekend dat ie voor de rest genoeg beweging krijgt en aandacht.
succes met het zoeken naar een ras wat voor jullie het beste is!

groetjes nadia

10.juli 2008 12:33

Ik deed ook IPO Maar de een in de buurt had wel kennel in de tuin maar ik had de hond ook in huis toen.
Maar ze raade aan wel een kennel te nemen voor in de tuin want IPO honden is het beter voor worder ze alleter van en scherper !
ik zei al ieder maakt keuze ik deed het niet want Natasja was net 2 jaar dus risico !

dit blijve keuze maar in Belgie ieder heeft toch bijna de hond buiten daar is het toch gewoon ten eerst hebben meer land dan wij hier in Nederland rond om hun Huis . wij hebben meer een erf
je dan .
dus een tuin

Gr Selma

10.juli 2008 21:04

hoi ik denk dat elke hond een buiten hond kan zijn mits je er van jongs af aan mee begint wij hebben diversen honden gehad die gewoon buiten levenden bliksem was in het begin ook een binnen hond maar ze is liever in de tuin het maak haar niet uit ook als wij niet thuis zijn ze komt soms midden in de nacht ons wakker makken om op het plaatsje te slappen ik heb daar maar een hondenhok gemaakt.
mijn nicht in italie heeft meerdere honden zoals een teckel een dobberman en nog een paar honden die gewoon buiten leven en zij woont in het noorden van het land in de alpen waar het vaak kouder is als in nederland het is maar wat je zelf wil toch.

groetjes franco