Hallo,
Ik zou in de toekomst terug een 2e hond bij willen. Of deze toekomst dichtbij is of wat verder af weet ik nog niet. Ik wil in ieder geval niet overhaast te werk gaan.
Mijn volgende hond zou een buitenhond worden. Maar vermits ik tot nu toe alleen maar binnenhonden heb gehad heb ik hier héél véél vragen bij.
Ons nieuwe huis is redelijk klein, maar heeft wel een redelijk grote tuin. Vandaar dat de volgende hond dus buiten zal slapen en buiten zal vertoeven wanneer ik niet thuis ben. Eens ik thuis ben, zal hij/zij wel mee binnen mogen.
Maar vermits ik géén ervaring heb stel ik mij de nodige vragen. Kan elke hond een buitenhond worden als ze dit van pup af wordt aangeleerd? OK dat de buitenkennel goed geïsolleerd moet zijn is logisch natuurlijk.
Maar kan ik vb. gaan voor een dobbermann (die redelijk gevoelig is voor de kou) of voor een schotse collie (die redelijk gevoelig is voor de warmte) of moet ik naar aangepaste rassen gaan zoals de Husky, of da Akita?
Als ik dan bij wijze van spreken voor elk ras kan gaan, ben ik er nog niet uit
Wat is nu mijn ideale ras?
Ik zou graag voor een terug iets grotere hond gaan. Rond de 50 à 60 schofthoogte?
Maar wij zijn niet direct de meest sportieve mensen
, dus denk ik da ik daar beter ook rekening mee kan houden hé. Alhoewel dat ook niet echt in de rasbeschrijving van Groenendaeler en Sheltie staat, zijn (was) mijn honden echt wel zéér rustig (toeval of opvoeding?).
Het liefst zou ik een sociale hond hebben (waar je overal mee kan komen). Sociaal naar zowel vreemde honden als mensen. Is dit voor een groot stuk ook opvoeding, of is dit toch meer een raseigen kenmerk. Natuurlijk pas je je gedrag altijd ook aan aan het karakter van de hond hé
Maar wat wel zéér belangrijk is, ons Yentl (Sheltie van 10 jaar) moet zeker haar plaatsje in de roedel kunnen behouden. Ook als er een nieuwe pup bij komt.
Wie heeft er een aantal rassen waar ik eens naar moet gaan googlen die eventueel in aanmerking kunnen komen.
Héél belangrijk dus; moet buiten kunnen leven (mits aangepast kot hé), liefst rustig van aard met niet té veel nood aan beweging. Liefst sociaal dus, maar daar kan ik mij eventueel wel aan aanpassen.
Bedankt voor de hulp.
Ilse
Kan elke hond een buitenhond zijn?